Fysiotherapeut Sjaak Coenen zag ze voorbijkomen in zijn praktijk: patiënten met ernstige aandoeningen en beperkingen die desondanks gezegend waren met een enorme geestelijke veerkracht. Ze inspireerden hem tot het schrijven van een boek over kwaliteit van leven en mindset.

Als praktiserend fysiotherapeut behandelt hij dagelijks zeer positieve patiënten met beperkingen. Het verbaast hem elke keer weer, waar deze mensen hun veerkracht vandaan halen, ondanks dat ze grote tegenslagen te verwerken krijgen. Ze behouden de regie en geven zichzelf een ruime voldoende voor de kwaliteit van leven.

In het boek worden vijf patiënten met  heel verschillende ziektebeelden beschreven: Cerebrale Vasculaire Accident (CVA), Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH), heupfractuur, spierziekte van Duchenne en lymfeklierkanker.Hij heeft met allen een interview afgenomen en dit verwerkt in een verhaal.
Daarnaast geeft hij een theoretische toelichting van deze  ziektebeelden. Eigen gemaakte tekeningen en metaforen worden gebruikt om ziektebeelden en aandoeningen toe te lichten.

Door de gesprekken met deze (oud) patiënten, werd het hem steeds duidelijker waar ze de veerkracht vandaan halen. Ze hebben allen een aantal eigenschappen waardoor ze positief in het leven staan. Ondanks hun tegenslagen laten ze een groot doorzettingsvermogen zien. Ze verwachten en hebben vertrouwen in zichzelf en in een positieve toekomst. Krijgen energie door goed voor anderen en voor zichzelf te zorgen. Het hebben van vrienden en familie geeft verbondenheid en steun.

Opvallend is dat ze heel bewust keuzes maken en daardoor de regie hebben over het leven. Hierdoor hebben de beperkingen minder invloed op de kwaliteit van leven.

Het boek is in eigen beheer uitgegeven en is te bestellen via info@coenenfysiotherapie.nl
De kosten zijn €20,00 , een deel komt ten goede aan de hersenstichting Nederland.