Na een heerlijke periode van vakantie en niets doen begint nu weer het seizoen van het sporten. Iedereen weet dat sporten goed voor de gezondheid is. Maar jaarlijks zijn er 3,5 miljoen sportblessures in Nederland. 2/3 zijn acute blessures en 1/3 hebben een geleidelijk ontstaan. Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op het ontstaan van sportletsel. Besteed aandacht aan het juiste kleding en schoeisel. Afhankelijk van de ondergrond en sport heb je specifieke schoenen nodig. Hoge sportschoenen geven extra steun aan de enkel en kunnen verzwikking voorkomen. De meeste voetbalschoenen hebben een dunne zool dit kan met een extra inlegzooltje verbeterd worden en voorkomt overbelastingsklachten van voet en onderbeen. Vraag deskundig advies in sportzaken bij het kopen van sportmateriaal. De juiste maat, grip en afstelling voorkomt veel blessureleed. Beschermmateriaal is vaak verplicht, maar anders zeker verstandig om het gebruiken. Het voorkomt kneuzingen en bloeduitstortingen. De vloer en het veld hebben bepaalde eigenschappen, deze kunnen uitglijden of zijn juist te stug.

De beheerders van de accommodatie hebben hier een taak om het optimaal veilig te beheren. Een van de belangrijkste preventieve maatregelen is te zorgen voor een goede techniek bij het sporten. Het nemen van les en/of een goede trainer kan je hierbij ondersteunen. Het voorkomt overbelasting van spieren en pezen door het uitvoeren van een juiste techniek. Hoe meer controle over de bal, beheersing van de vaardigheid, hoe meer sport/spelplezier. De trainingsopbouw met een geleidelijke opbouw van intensiteit bij de start van een sportseizoen is belangrijk. Rustig beginnen in duur, intensiteit en gestructureerd verzwaren naar het begin van de competitie. We zien nog te vaak dat er te snel en te intensief begonnen wordt met sporten na een periode van vakantie. Het gevolg is dat er veel sporters voordat de competitie begint al met allerlei kleine of grote pijntjes rondlopen.

Een aantal blessures zijn specifiek aan leeftijd gebonden. We kunnen dan denken aan jeugdspelers die in de groei zitten. Springen en sprinten doet pijn onder de knieën op de plaats waar het
bovenbeenspier vast zit aan het onderbeen. Hoe ouder de sporter is, hoe belangrijker de warming-up is. Rustig het lichaam opwarmen met algemene loopvormen en daarna sport specifieke oefenvormen. In het verleden is vaak gedacht dat rekken een alternatief is voor het warmlopen. Dit is niet waar. De spieren, pezen en hart/longen worden geleidelijk voorbereid tot grotere prestaties via wandelen, hardlopen naar springvormen. Om onze fysieke motor te laten presteren zullen we aandacht moeten besteden aan voldoende brandstof. Zorg voor voldoende voeding. Koolhydraten en vetten zijn nodig afhankelijk van de duur van de sport. Voorkom uitdroging door vooraf en tijdens sporten voldoende te drinken. Bij het waarnemen van een dorstgevoel is er al een afname van 10 % van je prestaties.
Als laatste maar zeker niet de onbelangrijkste is fairplay. Iedereen sport voor zijn gezondheid en plezier. Hou rekening met de ander en respecteer de spelregels. Niemand is er bij gebaat als er op maandag niet gewerkt kan worden door een blessure die veroorzaakt is in het weekend. Wanneer ondanks bovenstaande preventiemaatregelen toch blessures ontstaan, kan er gebruik gemaakt worden van een gratis sportblessure spreekuur.

Sportblessurespreekuur:
maandagavond
Coenen Fysiotherapie te Riethoven.
Vooraf telefonisch aanmelden 040-2076620
Kosten: gratis

Verder kunt u op deze website een serie oefeningen vinden om de stabiliteit te vergroten van de enkel en knie.

Ik wens ieder een sportief sportseizoen.

Sjaak Coenen fysiotherapeut.