De fiets wordt door ouderen het meest gebruikt om boodschappen te doen. Redenen om te stoppen met fietsen zijn: afnemende gezondheid, valangst en de verkeersdrukte. Dagelijks trainen van je lichaam helpt om de zelfstandigheid te behouden. Daarom heeft Coenen Fysiotherapie in het kader van de actie “Winkel op de fiets” een aantal lichaamsoefeningen gericht op het fietsen op de website geplaatst: www.coenenfysiotherapie.nl

Wanneer we gaan kijken naar de factoren die van invloed zijn op vallen en fietsangst. Dan kunnen we denken aan de fiets zelf. Is deze geschikt voor de gebruiker? Drukke verkeerssituaties en andere weggebruikers hebben invloed op het aantal valincidenten. Boodschappen tassen en tas aan het stuur kunnen de fietser uit balans brengen. Te weinig drinken tijdens een warme fietstocht verminderd de concentratie en fietscoördinatie.

Factoren die te maken hebben met de fietser zelf hebben de grootste invloed op het ontstaan van fietsangst en vallen. Voor het goed kunnen waarnemen van de omgeving heb je goed zicht (bril) en gehoor voor nodig. De spierkracht is erg belangrijk om veilig de fiets voorwaarts te bewegen en de remmen te gebruiken. Voldoende lenigheid in knie en heup om veilig op en af te stappen. Om te kunnen omkijken is het wel handig om voldoende de rug en nek te kunnen draaien. Fietsen is een vaardigheid die een goede coördinatie vereist. Tijdens het fietsen voeren we snel achter elkaar een hele reeks handelingen uit. De verkeersdeelnemer zal regelmatig binnen enkele seconden de verkeersituatie analyseren en conclusies trekken en dit vertalen in het fietsgedrag. Aangezien bij het stijgen van de leeftijd alle functies iets achteruitgaan, is het begrijpelijk dat de fietsangst toeneemt naarmate we ouder worden.

Wat kunnen we zelf hieraan doen? Regelmatig controle van bril, gehoor en kleding. Tijdens de aanschaf van een fiets, deskundig advies vragen over instaphoogte, soort remmen, versnelling, zadelhoogte, spiegels, elektrische ondersteuning of driewieler.

Afspraken maken wanneer je in een groep fietst. Concentreren op een onderwerp. Snelheid aanpassen aan de verkeerssituatie.

Dagelijks trainen van je lichaam zodat je voldoende spierkracht, lenigheid, coördinatie en evenwicht hebt.

Voor meer informatie van lichaamsoefeningen zie de website www.coenenfysiotherapie.nl
Sjaak Coenen fysiotherapeut voor ouderen, Riethoven.